طراحی سایت

سبد خرید
0

انتخاب زبان

چگونه برند خود را بسازیم؟

چگونه برند خود را بسازیم؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

چگونه برند خود را بسازیم؟ فرایند ساخت برند، فرایندی است که می‌تواند تجربه استفاده از محصول یا خدمات شما را از یک رفع نیاز ساده بسیار فراتر ببرد. با خدمات برندینگ می‌توانید تجربه های نابی برای مشتریانتان ایجاد کنید که همان تجربه ها باعث وفاداری آنها به شما می‌شوند. تجربه کاربری خوب از برند، ناشی از تمام شناخت ها و حس هایی است که مشتری در هنگام مواجه با برند شما گرفته و به وسیله همان ها با شما ارتباط برقرار کرده است. با ماهونیا همراه باشید تا با مراحل ساخت برند آشنا شوید.

فهرست مطالب نمایش

اهمیت ساخت برند چیست؟

چگونه برند خود را بسازیم؟ اگر کسب و کار شما نوپا است یا حتی در میانه راه هستید و فکر می‌کنید آنطور که باید برندسازی نکرده اید حتما با این سوال که چگونه برند خود را بسازیم به این مطلب سر زده اید. چیزی که لازم است بدانید این است که برندسازی فرایندی زمان بر است و به زمان نیاز است که بتوانید دقیقا آن چیزی که قصد دارید با همان شناخته شوید را در ذهن ها پروش دهید.

بنابراین اینجا وعده ای داده نمی‌شود که با چند قدم ساده در طی چندماه برندسازی کنید البته که این امر بعید نیست و همیشه استثناء وجود دارد. در این مطلب باهم پیش می‌رویم و به فلسفه چگونه برند خود را بسازیم می‌پردازیم و فاکتور ها و عواملی را یادآور می‌شویم که فرایند برندسازی شما را تسریع می‌بخشند.

برند دقیقا چه چیزی است و چه چیزی نیست؟

چگونه برند خود را بسازیم؟ بر خلافی که تصور عموم را در بر گرفته برند به یک شعار و نام و لوگوی تجاری محدود نمی‌شود و اگر کمی‌ باهوش باشید، از ابتدا فهمیده اید که قطعا از مفهومی‌ بسیار وسیع تر حرف می‌زنیم.

برند راه و روشی است که با آوردن نامش یک کسب و کار با آن و به وسیله آن شناخته می‌شود. به هر حال شما می‌خواهید با محصولاتان مفهومی‌ را به مشتریانتان برسانید. می‌خواهید نام و خدمات شما برای آن ها مفهومی‌ متمایز از بقیه داشته باشند. اینجا مسئله فقط فروش بیشتر شما نیست مسئله ایجاد یک ارزش برای مصرف کنندگان شما است.

شاید تا اینجا دیگر متوجه باشید تا زمانی که در بازار هستید باید برای زنده نگه داشتن برند و اعتبار خود تلاش کنید. راه های زیادی برای برندسازی وجود دارد و بر خلاف آنچه فکر می‌کنید، برندسازی اگر اصولی باشد، دیگر سوال چگونه برند خود را بسازیم، آنقدر ها هم ترسناک به نظر نمی‌آید!

برند چیست؟

چگونه برند خود را بسازیم؟ با یک مثال ذهنتان را باز می‌کنیم و بعد از آن راه حل هایی که منتطرشان هستید را به شما می‌دهیم اما قبل از آن اول باید ابتدا عمقا برندسازی را درک کنید. اینگونه متوجه می‌شوید دقیقا باید چکار کنید.

وقتی اسم از برند اپل می‌بریم احتمالا ذهن بسیاری از شما به مفهموم متفاوت و خاص بودن می‌رود و اگر دقت کنید بسیاری از کسانی که از این برند خرید می‌کنند، همین مفهموم را در ذهن خود در نظر گرفته اند. نه همه ولی اکثر آنها با انتخاب این برند می‌خواهد این مفهوم را به دیگران برسانند. حتی شاید اصلا کیفیت دوربین برایشان اهمیت خاصی نداشته باشد.

حال چشم انداز مراحل را در اختیار دارید مفهوم خود را پیدا کنید، مخاطب خود شما را می‌یابد! اگر آماده اید برویم که به سوال چگونه برند خود را بسازیم را پاسخ دهیم.

چگونه یک برند موفق بسازیم؟

چگونه یک برند موفق بسازیم؟

در ۸ مرحله چگونه برند خود را بسازیم؟

چگونه برند خود را بسازیم؟ در اینجا با ۸ گام قصد داریم قدم به قدم مراحلی که باید انجام دهید را برایتان روشن کنیم:

۱: در مورد رقبایتان خوب تحقیق و جستجو کنید

در این مرحله که نخستین قدم از چگونه برند خود را بسازیم؟ است، دو کار اساسی باید انجام دهید که اولین آن شناخت و تحلیل مخاطبان هدف شماست. همانطور در بالا گفتیم شما ارزشی دارید که می‌خواهید از طریق کالا یا خدمات خود به بازار عرضه کنید پس باید بدانید برای چه کسانی تولید ارزش می‌کنید.

البته که اگر جواب جامع و کلی به این سوال که مخاطب شما دقیقا چه کسانی هستند دادید، بدانید که راه درازی در پیش دارید زیرا همه یعنی هیچ کس! شما هیچوقت نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. پس بهتر است زودتر از این باور دست بکشید و مخاطبی که محصولات شما برای او خوشایند است را پیدا کنید.

چگونه برند خود را بسازیم؟

شاید بتوانید حدس بزنید که مشخص شدن پرسونا شما چقدر می‌تواند شما را در فرایند برندسازی جلو می‌اندازد. بعد از پاسخگویی به آن دیگر از سوال چگونه برند خود را بسازیم، هراس نخواهید داشت. اینجا می‌توان گفت شما نصف راه را رفته اید.

چگونه مخاطب هدفم را پیدا کنم؟

اینکار آنقدر ها هم سخت نیست فقط باید به چند سوال اساسی پاسخ دهید که بتوانید مخاطبان احتمالی خود را پیدا کنید. بهترین راه این است که خودتان را جای آنها بگذارید و توقع آنها را بسنجید. از رقبا خود نیز می‌توانید کمک بگیرید و مخاطبان آنها را بررسی کنید.

شناخت رقبا

گام دوم شما در این مرحله شناخت رقبایتان است. این کار از طریق بررسی سایت و شبکه های آن ها و نظرسنجی ها امکان پذیر است. نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنید. عوامل مثبت و کلیدی را دریابید و سعی کنید آنها را در برنامه های خود بگنجانید. نقاط ضعف آنها نیز برای شما فرصت است که با رفع آنها مزیت رقابتی خوبی بدست آورید و بیابیم که چگونه برند خود را بسازیم.

۲: نوبت آن است که به هویت برند خود نگاهی دوباره بیاندازید

دومین مرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ حال در مرحله ای هستید که باید دوباره به ایده اولیه ذهنتان بازگردید و باتوجه به اطلاعتی که بدست آورده اید ارزیابی کنید که در حال حاضر ارزش پیشنهادی شما با توجه به مخاطبان و رقبایتان چه تغییری کرده است؟ بیایید به چند سوال پاسخ دهیم:

  1.  اگر کسب و کار شما را یک فرد در نظر بگیریم، آن فرد چه ویژگی هایی خواهد داشت؟
  2.  احتمالا بالغ و فهمیده است یا جوان و اهل ریسک؟
  3. چه ارزش هایی دارد و بیشتر با چه افرادی رابطه می‌سازد؟

همانطور که متوجه شدید این سوال ها ذهن شما را باز تر می‌کند. محدویتی وجود ندارد می‌توانید تا جایی که میخواهید سوال طرح کنید تا بتونید به دید مناسب تری دست پیدا کنید. این سوالات به شما جهت می‌دهند. تعیین مخاطب هدف و تعیین شخصیت برند خود ترتیب ندارند و با انجام هر یک تغییراتی باید روی دیگری اعمال کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

داستان برند

در اینجا بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که وجود یک داستان از برندتان می‌تواند یک راه ارتباطی خوب میان شما و مخاطبان تان باشد. داستان همیشه مورد علاقه انسان ها بوده است و همه چیز را واضح تر بیان می‌کند. قبل از اینکه به ادامه بپردازیم، آیا هنوز سوال چگونه برند خود را بسازیم برایتان ترسناک است!؟

۳: نام تجاری شما چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

سومین مرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ انتخاب نام برند مناسب شاید آسان ترین کار ایجاد یک برند باشد اما آسان بودن به معنا ساده بودن نیست و شاید این مرحله مهم ترین مرحله باشد زیرا نام شما ظاهر برند شماست و باید ظاهر خوبی به مخاطبان ارائه کنید.

ویژگی های نام خوب

نام شما باید کوتاه و مختصر باشد علاوه بر آن به دل بنشیند و آسان تلفظ شود و همینطور به یاد ماندنی باشد. نام تجاری می‌تواند حوزه فعالیت شما را در بر داشته باشد. می‌تواند نام شخصی باشد یا هر چیز دیگری که این وابسته به هدف و خود کسب و کار شماست. نام شما می‌تواند حتی برگرفته از ارزش و ویژگی شاخص برند شما باشد.

۴: شعار برند شما چیست؟

چهارمینمرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ اینکه نام و شعار مناسبی را انتخاب کنید تقریبا در یک زمان انجام می‌شوند زیرا به هم وابسته اند. شاید انتخاب شعار بتواند از جهاتی به شما کم کند که نام خود را نیز انتخاب کنید. معمولا شعار ها کوتاه و مختصر و یک جمله ای اند و همینطور سعی دارند در یک جمله، ارزش و مفهوم یک برند را برسانند.

8 مرحله ساخت یک برند منحصر به فرد

۸ مرحله ساخت یک برند منحصر به فرد

با توجه به برند های جهانی چگونه برند خود را بسازیم؟

به شعار برند نایک توجه کنید. تمام رسالتی که محصولات آن سعی می‌کنند در جهت آن گام بردارند در یک جمله Just Do it نهفته است. با این جمله مخاطب هدف خود را نیز معرفی کرده است.

پس تا کنون متوجه شده اید که تا چه حد دستتان باز است و می‌توانید خلاقیت به کار ببرید. البته که تمام این کار ها را به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید و حتما نیاز به افرادی دارید که در این زمینه تجربه داشته باشند و به شما کمک کنند. در نتیجه بهتر است سرچی برای شرکت هایی که خدمات برندینگ انجام می‌دهند نیز داشته باشید.

۵: طراحی یک لوگو حرفه ای را جدی بگیرید

پنجمین مرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ شاید بتوان گفت این مراحل بخش های پر طرفدار برندسازی هستند و این در صورتی است که به سوالات مهم قبل از آنها پاسخ داده باشید. حال دیگر روی غلطک افتاده اید و آنقدرها هم پاسخ به هم عبارت چگونه برند خود را بسازیم، سخت نباشد؟ا ایجاد یک لوگوی حرفه ای نیز کار طراح لوگو است و شما به او ایده و فضا می‌دهید و بعد از آن طرح ها را با توجه به فضای کسب و کارتان تایید یا رد می‌کنید.

اهمیت لوگو مناسب

لوگو نیز یکی از ارکان اصلی ظاهر برند شماست و باید به اندازه کافی روی آن کار شود و کار یک روزه نیست. لوگوی شماست که بسیاری از قضاوت ها را ایجاد می‌کند و به مخاطبان نشان می‌دهد که برند شما دقیقا در چه سبکی کار می‌کند.

لوگو کاربردی

نکته ای دیگر که باید رعایت کنید انعطاف پذیر بودن لوگو شماست که باید در نظر داشته داشته باشید که این لوگو قرار است روی همه جا زده شود. پس لوگویی انتخاب کنید که هم خلاقانه باشد و با استفاده از تصویر و یا حروف اختصار بتواند کسب و کار شما یا ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را معرفی کند. شاید باورتان نشود ولی همین نکات کوچک به ما کمک می کند که بیابیم چگونه برند خود را بسازیم.

۶: هویت بصری را از قلم نیاندازید

ششمین مرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ طراحی هویت بصری برند خوب از دو رکن تشکیل شده است. یکی از آنها رنگ های سازمانی شما هستند که می‌توانید از رقبایتان ایده بگیرید و در کنار آن با مشورت از افراد خبره چند رنگ را انتخاب کنید. رنگ سازمانی شما باید با کسب و کار شما همخوانی داشته باشد.

مورد دوم فونت و تایپوگرافی ای است که برای کسب و کارتان انتخاب می‌کنید. مثلا اگر برندی هستید که کالای لوکس ارائه می‌دهد، نمی‌توان انتظار داشت که تایپوگرافی شما سنتی باشد! شاید دقت نکنید ولی همه این سازگاری هاست که از شما برند می‌سازد.

۷. صدای برند خود را بسازید

هفتمین مرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ اگر هنوز سوال چگونه برند خود را بسازیم برایتان کامل پاسخ داده نشده است در جای درستی هستید زیرا باز هم کار برای انجام داریم. همانطور که در ابتدا برند خود را شبیه به یک فرد با علایقی خاص تصور کردید، باید یادآور شویم که این فرد می‌تواند سخن بگوید.

صدای برند دقیقا چیست؟

منظور ما از صدای برند، سبک ارتباط شما با مشتریانتان است واین این موضوع هنگام ارتباط برقرار کردن با مخاطبان، مهم می‌شود و کاربرد دارد. نمایی از کاربرد صدای برند وقتی است که تیزر تبلیغاتی می‌سازید. می‌خواهید با چه لحنی خدمات یا محصولات شما به مشتری معرفی شود؟ لحن شما صمیمی ‌و دوستانه است یا رسمی ‌و حرفه ای؟ دقیقا همچین چیزی صدای برند شماست که باید آن را به گوش مخاطبتان برسانید.

۸. به طور مداوم برندسازی خود را ادامه دهید

هشتمین مرحله از چگونه برند خود را بسازیم؟ همانطور که در ابتدا هم گفتیم شما همیشه در جریان این فرایند هستید و هیچوقت انتهایی ندارد. انتها برندسازی یعنی پایان کار شما! شاید در ابتدای کار همه مقدمات را فراهم آورده باشید ولی اصل کار در ادامه دادن و دوام آوردن است. در ادامه فرایند شاید نیاز باشد گاهی از مراحل را دوباره ارزیابی کنید.

همینطور هر روز باید سعی کنید با استفاده از برند خود فرهنگ سازمانتان را تقویت کنید. برند خود را به کارمندانتان بفهمانید و در کامل کردن برند خود مثل تکه های پازل عمل کنید زیرا گذر زمان است که برندسازی را بامعنی می‌کند.

سخن پایانی چگونه برند خود را بسازیم؟

در این مقاله به بررسی چگونه برند خود را بسازیم؟ پرداختیم. در نهایت لازم است اصلی را به شما معرفی کنیم که بعد رعایت آن بسیار سریع تر شما را برند می‌کند و شاید خیلی از جاها به آن اشاره ای نشود. اصل یکپارچگی اصلی است که با رعایت آن به مرور زمان اعتماد و اعتبار مخاطبانتان را بدست می‌آوردید واین دو گام های ابتدایی وفاداری و طرفداری مخاطبان از برند شما هستند. حال می‌توان گفت پاسخ به سوال چگونه برند خود را بسازیم تا حد مطلوبی پاسخ داده شده است.

سوالات متداول چگونه برند خود را بسازیم؟

۱. آیا برندسازی فرایندی هست که پس از مدتی تکمیل شود؟

خیر. تا زمان حیات برند باید از آن نگهداری کنیم. همانطور که اشاره شد، برند سازی فرایندی مستمر است و ما همیشه باید این سوال را از خود بپرسیم که چگونه برند خود را بسازیم و منظور این است که چگونه آن را بهتر کنیم.

۲. اصل یکپارچگی در برندسازی چه کمکی می کند؟

به افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان به شما کمک شایانی می کند. وقتی آنها یکپارچگی را در تمام سطوح محصولات و برند شما مشاهده نمایند، به احتمال بالا بیشتر روی شما حساب باز می کنند.

۳. صدای برند شامل چه مواردی است؟

لحن صحبت شما با مشتری یکی از این موارد می شود. اینکه انتخاب کنید با مخاطبان خود صمیمی باشید یا اینکه لحنی رسمی و ادبی داشته باشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫2 نظر

  • Avatar محمد گفت:

    مقاله خوبی برای ساخت برندینگ هست من که تونستم نکاتی رو یاد بگیرم ایا آژانس شما در این راستا خدمات و مشاوره میده

    • Avatar ماهونیا گفت:

      بله شما میتوانید درخواست خود را از طریق فرم مشاوره رایگان ارسال نمایید تا بتوانید از خدمات مشاوره ماهونیا نیز بهره مند شوید.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *