طراحی سایت

سبد خرید
0

انتخاب زبان

اصول بازاریابی اینترنتی

اصول بازاریابی اینترنتی
۵/۵ - (۳ امتیاز)

اصول بازاریابی اینترنتی عبارتی است که هر کس بسته به موقعیتش به آن با معنا های متفاوتی نگاه می‌کند و تعریف خودش را دارد. شاید اگر به طراحی سایت و داشتن یک سایت فکر کنید و آن را لازمه یک مولفه اصلی بدانید. شاید ذهن شما سرگرم شبکه های اجتماعی شود و اینستاگرام برایتان جلوه کند. شاید هم دسته زبادی از وبلاگ ها از گوشه فکرتان عبور کنند.

به هر حال باید بدانید که هر یک از آنها در واقع قطعه ای از پازلی است که همگی باهم اصول بازاریابی اینترنتی را تشکیل می‌دهند. اگر صاحب کسب و کاری هستید باید این را از قبل بدانید که مدیریت تمام این پازل بر عهده شماست پس مهم است اگر در آنها تخصص هم ندارید، از ساز و کار هر یک اطلاع داشته باشید.

مهم نیست که کسب وکار شما آنقدر ها هم بزرگ نباشد، می توانید با حضوری فعال در اینترنت، خود را به دیگران معرفی کنید و مشتری های راغب و علاقه مند کسب و کار خود را پیدا کنید و با آنها تعامل داشته باشید.

در ادامه مطلب قصد داریم به تمام جنبه های اصول بازاریابی اینترنتی بپردازیم و شما می توانید از همه انها نگاهی جامع پیدا کنید و ارزیابی کنید که کدام بیشتر می تواند در کسب و کار شما نمود پیدا کند. شما میتوانید از خدمات بازاریابی و فروش ماهونیا بهره مند شوید.

اصول بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی در واقع استفاده از فضا و بستر های وب  و اینترنت است که از طریق آنها می توانید محصولات خود اعم از خدمات یا کالا، به مشتریانی بالقوه خود معرفی کنید. همچنین از طریق همین فضا برندسازی نیز انجام دهید.

روش ها و بستر های زیادی وجود دارند که از طریق آنها می توانید بازاریابی خود را به صورت آنلاین انجام دهید که ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی و .. را شامل می‌شوند.

هدف از استفاده از اصول بازاریابی اینترنتی این است که وقتی مشتری بالقوه شما در حال وقت گذراندن در فضای آنلاین است، به کمک این نوع  بازاریابی مجازی، بتوانیم توجه او را جلب و بعد، آن مخاطب را به مشتری بالفعل تبدیل کنیم.

بازاریابی اینترنتی چیست

بازاریابی اینترنتی چیست

تفاوت های بازاریابی اینترنتی و سنتی

یکی از مهم ترین تفاوت های بازاریابی آنلاین و سنتی درهزینه ها و کارایی آنها است. پیش از این نوع بازاریابی، بسیاری از کسب و کار ها از روش های سنتی همچون چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد ها استفاده می‌کردند. در روش سنتی راهی برای اینکه مطمئن شویم تبلیغات ما به دست خاطب هدف رسیده وجود ندارد و همچنین روش ارزیابی مطمئنی نیز در دسترس نیست.

از نظرهزینه نیز در روش بازاریابی سنتی باید هزینه های هنگفتی صرف می‌کردید که بتوانید برند خود را به گوش مردم برسانید ولی در تبلیغاتی که در فضای وب و تحت عنوان ااصول بازاریابی اینترنتی انجام می‌شوند، نیاز نیست هزینه های زیادی صرف کنید و یا اگر هزینه کردید به همان اندازه بازده خواهید دید.

مزایای بازاریابی اینترنتی چیست؟

همانطور که ملاحضه کردید، از هزینه و کارایی در بالا صحبت کوتاهی کردیم و در ادامه به مزایای این روش به طور مفصل اشاره خواهیم کرد.

بررسی و ارزیابی تاثیر کانال های مختلف

با استفاده از ابزار های ترکینگ یا رهگیری که وجود دارد، می توانید تا حد دقیقی تخمین بزنید که مخاطبان شما بیشتر از طریق چه کانال هایی جذب سایت شما می‌شوند. به عنوان مثال اگر بیشتر مخاطبان شما از طریق اینستاگرام جذب می‌شوند، می توانید سرمایه گذاری بیشتری روی این پلتفرم انجام دهید. اینگونه بودجه تان را به صورت بهینه صرف تبلیغات برند خود کرده اید.

اصول بازاریابی اینترنتی در بررسی رفتار مشتریان

با امکاناتی که این فضا به ما می‌دهد، می توانیم به راحتی ویزگی های مشتریان خود را متوجه شویم. به عنوان مثال سن، جنسیت، موقعیت مکانی و بسیاری دیگر از خصوصیات آنها را بدست می آوریم. این گونه می توانیم نیاز هایشان را پیش بینی کنیم و محصولاتمان را بیشتر، مناسب سلیقه آنها کنیم و در توسعه خدمت یا کالا خود فاکتور مهم سلیقه مشتری را نیز جای بدهیم.

اگر قصد دارید لاین محصولات خود را نیز افزایش دهید از طریق بررسی و آنالیز رفتار مشتری نیز آن کار هم برایتان امکان پذیر خواهد بود. مثلا شما نمایندگی فروش موبایل برند های خارجی را در ایران دارید و در کنار آن می خواهید خود نیز لوازم جانبی موبایل همچون گارد و گلس و باتری را نیز به لاین محصولات خود اضافه کنید. سوالی که برایتان پیش می آید این است که آیا این کار صرفه اقتصادی دارد؟ و بعد از آن بهتر است این لوازم را باب سلیقه چه نوع مشتری تولید کنیم؟ لوکس باشد یا ساده و حتی قیمتش چگونه ارزیابی شود؟

همه اینها را میتوانید با ترکینگ و ردیابی که رو مشتریان خود انجام می‌دهید به راحتی پیدا کنید!

دسترسی راحت و سریع تر با استفاده از اصول بازاریابی اینترنتی

در این نوع بازاریابی محصولات شما اعم از کالا یا خدمات در دسترس مشتری است و خیلی راحت بدون صرف کمترین زمان با یک تصمیم ساده می توانید خرید خود را انجام دهید. با در دسترس بودنتان در همه جا و همه زمان می توانید این حس را به مخاطبان القا کنید که همیشه در کنار آنها هستید!

هدفمندی بیشتر در یافتن مشتری

در این نوع بازاریابی دیگر مجبور نیستید به میزان هنگفتی هزینه کنید تا بیلبوردی در سطح شهر داشته که با خوشبینی انتطار داشته باشید مخاطب هدف شما جذب شود. آن هم اگر خیلی خوش شانس بوده باشید! در بازاریابی آنلاین شما مخاطب هدف خود را تشخیص می‌دهید و تبلیغات و بازاریابی خود را شروع می‌کنید و با استفاده از ابزار ردیابی، به شناخت بیشتر آنها بپردازید ولید وها وسرنخ های بیشتری را جذب کنید.

مزایای بازاریابی اینترنتی چیست؟

مزایای بازاریابی اینترنتی چیست؟

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

تا اینجای مطلب به مزایایی که اصول بازاریابی اینترنتی داشتند، اشاره کردیم و اسم از ابزار خاصی را نیاوردیم ولی در ادامه به معرفی این ابزار می پردازیم:

۱ -بازاریابی موتور جستجو(SEM)

بازاریابی موتور جستجو به هر فعالیتی که به منظور دسترسی راحت تر و بیشتر کاربران به وب سایت هر کسب و کاری در پلفترمی همچون گوگل گفته منجر می‌شود، می گوییم. شاید برایتان سوال باشد سئو یا بهینه سازی موتور های جستجو کجای این نوع بازاریابی قرار میگرد؟ باید بگوییم سئو و گوگل ادوردز جزو بازاریابی موتور جستجو هستند.

شما می توانید سایتی طراحی کنید و با استفاده از سئو آن که برای همه در دسترس است ( ولی پیدا سازی آن راحت نیست) می تونید آن سایت را بالا بیاوردید و آنجاست که می توان گفت کاری که چندین تبلیغ پرهزینه را با رتبه داشتن در موتور جستجو انجام داده اید!

شما باید تکنیک های سئو را بدانید یا فرد متخصصی را استخدام کنید یا از شرکتی که خدمات سئو ارائه می دهد کمک بگیرید. شما باید بتوانید با تحقیق کلمات کلیدی مهم و لینک سازی منسجم، همینطور تولید محتوای با کیفیت، در لیست نتایج اول گوگل بیایید.

۲ – بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک

در این نوع تبلیغات ابتدا تبلیغ را آماده می‌کنیم و سپس با استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی در معرض دید مخاطبان خود ی گذاریم و پس از ان به ازای هر کلیک مبلغی را پرداخت می‌کنیم.

یکی از کاربرد این کلیک ها تبلیغات خود گوگل است که وقتی مخاطب کلمه کلیدی مورد نظر شما را سرچ می‌کند، می توانید بسته به بلغی که پرداخت می‌کنید در یکی از ده نتیجه اول گوگل نمایش داده شوید.

یکی دیگر از کاربرد این تبلیغات در اصول بازاریابی اینترنتی در تبلیغات همسان است که در پلتفرم هایی مثل شبکه های اجتماعی، تبلیغات سایت های پربازدید و .. قابل استفاد است. این تبلیغات برای جذب مشتریان جدید به شرط اینکه در زمان های خاص و موقعیت های به جا استفاده شوند بسیار مفید اند.

۳ – بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این نوع از بازاریابی نیز کمترین هزینه را برای شما در پی دارد زیرا برای به اشتراک گذاشتن محتواهایتان نیاز به پرداخت مبلغی به هیچ کس را ندارید. گاهی می توانید در این پلتفرم ها کمپین های بازاریابی اجرا کنید که هدف آنها افزایش اگاهی از برند شما است. امروزه زیر شاخه های دیگری از این بازاریابی داریم که یکی از آنها با عنوان بازاریابی اینستاگرام شناخته می‌شود. در اینستاگرام مارکتینگ تمرکز روی تولید محتوا با کیفیت و جذاب و کوتاه است که از طریق آن بتوانید مشتریانتان را دعوت به اقدام کنید.

۴ –  بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ شکل جدید از اس ام اس مارکتینگ می باشد. در این نوع بازاریابی شما تلاش  خود را می‌کنید که در ذهن مخاطب بمانید ولی بر خلاف شبکه های اجتماعی در ایمیل مارکتینگ خیلی راحت تر می توانید پیشنهاد های فروش خود را به صورت جذاب بیان کنید.

ایمیل مارکتینگ مراحل مختلف دارد و قبل از انجام آن، باید مشتریان خود را دسته بندی کنید و ارزیابی کنید که هر کدام در کدام مرحله خرید از شما هستند و برای هر کدام ایمیل سفارشی شده ارسال کنید. شما می توناید برای معرفی خود، پیشنهاد های ویژه و تخفیفات و همچنین برگرداندن مشتریان راغب به خرید، از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

۵-  بازاریابی محتوا و اصول بازاریابی اینترنتی

همانطور که از نام  بازاریابی محتوا و اصول بازاریابی اینترنتی پیدا است در بازاریابی به کمک محتوا، سعی برآن است که به کمک محتوایی جذاب بازاریابی انجام می‌دهیم .. یعنی مشتری جدب می‌کنیم، اعتبار مخاطبان قبلی را بیشتر می‌کنیم و نوعی تبلیغ برند خود را انجام می‌دهیم.

بازاریابی محتوا می تواند به اشکال زیر باشد:

  • مطالبی که در سایت خود منتشر می‌کنید
  • رپورتاژ ها
  • ویدیوها و تصاویر و مطالبی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید
  • و موارد دیگر همچون پادکست، کتاب الکترونیکی و…

در بحث بازاریابی محتوا داشتن تقوی محتوا و زمانبندی انتشار محتوا هایتان و استمرار در تولید آنها را فراموش نکنید.

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

بهترین روش و اصول بازاریابی اینترنتی کدام است؟

همانگونه که می توناید حدس بزنید هیچ یک به دیگری برتری نداردند. این کسب و کار شماست که می تواند با یکی از این روش ها بهتر جلو برود و جواب بدهد.

برای مثال برای رفتن به دندان پزشکی کم پیش می آید کسی از طریق اینستاگرام به دنبال دندانپزشک خوب بگردد. اینجاست که به سراغ سرچ گوگل می رود و شما  باید الویت مصرف بودجه تان را روی سئو و دیده شدن سایت تان بگذارید. در اینستاگرام هم برای افزایش اعتبار خود فعالیت داشته باشید ولی بدانید عمده ورودی شما از طریق سایت خواهد بود.

اگر در زمینه میکاپ فعالیت دارید، باید بدانید عمده مخاطبان شما خانم ها هستند و باتوجه به اینکه عمده استفاده کنندگان از اینستاگرام نیز بانوان اند، در نتیجه اینستاگرام پلفترمی مناسب برای جدب ورودی می باشد. در کنار آن برای افرزایش اعتبار و شانس دیده شدن می توانید روی سایت و سایر پلتفرم ها نیز کار کنید.

نکته مهم از اصول بازاریابی اینترنتی این است که همیشه بدانید الویت شما باید روی کدام کانال باشد و کدام پلتفرم سود آور تر است.

مروری بر روی اصول بازاریابی اینترنتی

تا اینجای مطلب سعی بر این بود که این اصول در جهت تکمیل کردن بحث روش های بازاریابی آنلاین، در کنار آنها گنجانده شوند.

  1. بازار هدف کسب و کارتان را شناسایی کنید و بعد از آن به سراغ روش های ذکر شده بروید.
  2. همیشه خود را به روز نگه دارید از ظاهر و کیفیت محتوا و سایت تان گرفته تا خود محصولی که ارائه خواهید داد.
  3. خلاقیت را جزو اصول اساسی کار خود قرار دهید و سعی کنید مخاطبین خود را شگفت زده کنید.
  4. همیشه در دسترس باشید و در همه جا اثری از خود بگیذارید.
  5. همیشه آماده هر مشکلی باشید و وابسته پلتفرم خاصی نیز نشوید.

سخن پایانی اصول بازاریابی اینترنتی

ممکن است کسب و کاری باشید که تازه می خواهد از بازاریابی سنتی وارد نوع آنلاین و اینترنتی آن بشود. توصیه ما به شما این است که آرام پیش بروید زیرا قدم های اولیه سخت است و زمان می برد بخواهید با شرایط منطبق شوید. بعد از ان از سهولت کارها در این فضا شگفت زده خواهید شد. فقط کافیست الویت های خود را شناسایی کنید، اصول بازاریابی اینترنتی که ذکر شد را رعایت کنید و در ابتدا فقط وارد پلتفرم های ضروری برای کسب و کار خودتان بشوید.

این فضا همان گونه که فرصت های زیادی پیش رویتان می گذارد، تهدید های زیادی هم دارد و در کوتاه ترین زمان می تواند به نابودی کسب و کارتان منجر شود.(نظرات منفی کاربران از شما در شبکه های اجتمعای فراگیر شود) پس همانگونه که از فرصت ها استفاده می‌کنید، تهدید ها را نیز جدی بگیرید.

سوالات متداول:

  1. بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی آنلاین استفاده از فضای اینترنت و پلتفرم های مختلف برای معرفی محصولات و  برند است که به فروش بیشتر منجر شود.

  1. انواع بازاریابی اینترنتی چیست؟

  • سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  • بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی یا PPC
  • بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫2 نظر

  • Avatar محمد حسین گفت:

    بازاریابی اینترنتی توسط شما صفر تا صدش برای شرکتها انجام میشه؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *